Sunday, July 31, 2016

ပင္လံုရဲ ႔ သရုပ္မွန္

ပင္လံုရဲ ႔ သရုပ္မွန္
 
31 July 2016
 
ဂ်ဴလိုင္လ ၅ရက္က ေနျပည္ေတာ္ရွိ Horizon Lake View ဟုိတယ္၌ က်င္းပေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂၢိဳလ္ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရး ညီလာခံ- (၂၁) ရာစု ပင္လံုအႀကိဳ ျပင္ဆင္ေရး ေကာ္မတီ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးသည့္ အစည္းအေဝး။ ဓါတ္ပံု - (Myanmar State Counsellor Office)
ဒီတပတ္ ျမန္မာ့မ်က္ေမွာက္ေရးရာ ေဆြးေႏြးခန္းအစီအစဥ္မွာ - ၁၉၄၇ ခု ပင္လံုသေဘာတူညီခ်က္ဟာ ဒီကေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ တိုင္းရင္းသားျပႆနာ ေျပလည္ေရးအတြက္ အေကာင္းဆံုးေသာ စံနမူနာတရပ္ ဟုတ္ပါသလား။ ၂၁ ရာစု ပင္လံုညီလာခံကေန ျပည္ေထာင္စုျပႆနာ ေျပလည္ႏိုင္တဲ့ အေျဖေပၚထြက္လာႏိုင္သလား ဆိုတာ ျမန္မာ့အေရးကၽြမ္းက်င္သူ ပါေမာကၡ David Steinberg နဲ႔ ဦးေက်ာ္ဇံသာက ေဆြးေႏြးသံုးသပ္ထားပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ပါေမာကၡ Steinberg ခင္ဗ်ာ … အခုလာမယ့္ ၾသဂုတ္လမွာ (၂၁) ရာစု ပင္လံုညီလာခံဆိုတာ က်င္းပမယ္လို႔ စီစဥ္ေနၾကပါတယ္။ ဆိုေတာ့ (၂၁) ရာစု ပင္လံုညီလာခံလို႔ ဆိုတဲ့ေနရာမွာ လူေတြဟာ (၂၀) ရာစု သို႔တည္းမဟုတ္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ႀကီးမွဴးေခၚယူခဲ့တဲ့ ပင္လံုညီလာခံကို စံထားၿပီးေတာ့ က်င္းပမယ့္သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္ဟာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း က်င္းပခဲ့တဲ့ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ပင္လံုညီလာခံရဲ ႔ ဇစ္ျမစ္ကို နည္းနည္းစမ္းစစ္ၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။ အဲဒီ ပင္လံုသေဘာတူညီခ်က္ဆိုတာဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစု ျပႆနာ ေျပလည္ေရးအတြက္ အေကာင္းဆံုး စံနမူနာထားေလာက္တဲ့ စာခ်ဳပ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါသလား။
Prof. Steinberg ။ ။ က်ေနာ္ မထင္ပါဘူး။ အဲဒီ သေဘာတူညီခ်က္ဟာ ၿဗိတိသ်ွေတြက ဗမာႏုိင္ငံကို တစည္းတလံုးတည္း လြတ္လပ္ေရး ေပးဖို႔အတြက္ ဖန္တီးေပးလိုက္တဲ့အတြက္ အေရးႀကီးပါတယ္။ အဲဒီမတိုင္ခင္ကဆို ကရင္ေတြက လြတ္လပ္ေရးကို လိုခ်င္ေနၾတတာပါ။ ဒါေပမဲ့ ကရင္ေတြက ပင္လံုညီလာခံမွာ ေလ့လာသူအျဖစ္ပဲ တက္ေရာက္ခဲ့တာပါ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ မြန္နဲ႔ ရခိုင္တို႔လည္း လူမ်ဳိးေရးကိုယ္စားလွယ္ေတြ အဲဒီမွာ သီးျခားမပါဝင္ခဲ့ဘူးေပါ့။
Prof. Steinberg ။ ။ မွန္ပါတယ္။ ကိုယ္စားလွယ္ေတြ မပါဝင္တာ အမ်ားႀကီးပါ။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီညီလာခံဟာ အေကာင္းဆံုး အေျဖတရပ္ မဟုတ္ခဲ့ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္ ယံုၾကည္တာက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းအေနနဲ႔ ဖယ္ဒရယ္အစိုးရတရပ္ လိုအပ္တယ္လို႔ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဘယ္လို ဖယ္ဒရယ္ဆိုတာကိုေတာ့ မရွင္းလင္းခဲ့ပါဘူး။ အခုထက္ထိ အားလံုးေက်နပ္လက္ခံႏိုင္မယ့္ ဘယ္လို ဖယ္ဒရယ္ျဖစ္မယ္ဆိုတာ ဘယ္သူကမွ အဓိပၸါယ္မဖြင့္ၾကေသးပါဘူး။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေနာက္တခုက အဲဒီတုန္းက တက္ေရာက္ခဲ့တဲ့ တုိင္းရင္းသားတခ်ဳိ ႔နဲ႔ ေျပာၾကပါတယ္။ သူတုိ႔ဟာ ဗမာစကားလည္း မကၽြမ္းဘူး။ သူတို႔ေျပာတဲ့စကားလည္း ပင္လံုညီလာခံမွာ မေပါက္ေျမာက္ဘူး။ ႏိုင္ငံေရးႏိႈးၾကားမႈလည္း မရွိေသးဘူး။ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔ဟာ သူမ်ားေျပာတာကို လြယ္လင့္တကူ ေခါင္းၿငိမ့္ခဲ့ရတယ္လို႔ ဆိုၾကတဲ့ကိစၥ ျဖစ္ပါတယ္။
Prof. Steinberg ။ ။ ဟုတ္ပါတယ္။ သူတုိ႔ဟာ သိပ္ၿပီးေတာ့ ပညာသိပ္မတတ္ၾကေသးပါဘူး။ ဖယ္ဒရယ္ ဆက္ဆံေရးက ဘယ္လို သိမ့္ေမႊ႔ရႈပ္ေထြးတယ္ဆိုတာကို နားလည္တဲ့ ပညာတတ္ေတြ မရွိေသးပါဘူး။ ဖယ္ဒရယ္ ဆက္ဆံေရးဆုိတာ ႏုိင္ငံေရးအာဏာ အတိုင္းအတာတခုအထိ လႊဲေျပာင္းေပးတာနဲ႔ အတိုင္းအတာတခုအထိ စီးပြားေရးအာဏာ လႊဲတာတုိ႔ ပါဝင္ပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အဲဒီတုန္းကေတာ့ စီးပြားေရး အခြင့္အာဏာကိစၥကို မေဆြးေႏြးခဲ့ၾကဘူး ထင္ပါတယ္။
Prof. Steinberg ။ ။ မွန္ပါတယ္ ဘာေၾကာင့္လဲဆုိေတာ့ အဲဒါက ျပႆနာ မဟုတ္ပါဘူး။ ျပႆနာက ၿဗိတိသွ်ေတြက ျမန္မာအမ်ားစုရွိတဲ့ ေဒသေတြကိုပဲ လြတ္လပ္ေရး ေပးၿပီးေတာ့ က်န္တဲ့ေဒသေတြကို သီးျခားခြဲထုတ္မယ္ဆိုတဲ့ ကိစၥပါ။ လူနည္းစုေဒသတခ်ဳိ ႔ကုိ သီးျခားအုပ္ခ်ဳပ္ေနခဲ့တာပါ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း လုပ္ႀကံခံရၿပီးေနာက္ သူ႔ရဲ ႔ မူလရည္မွန္္းခ်က္လည္း ေသြဖီသြားခဲ့တယ္။ အခုအခါမွာ မိုင္ဂ်ာယန္ၿမိဳ႕မွာ တိုင္းရင္းသားေတြက ညီလာခံ က်င္းပေနပါတယ္။ အဲဒီညီလာခံမွာ ဘာေျပာလဲဆိုေတာ့ ပင္လံုကို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုမယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္တခ်က္လည္း ပါဝင္တယ္။
Prof. Steinberg ။ ။ ပင္လံုညီလာခံက ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ သိပ္ၿပီးေတာ့ အေရးႀကီးတဲ့ ျဖစ္ရပ္ပါ။ ဒီျဖစ္ရပ္မ်ဳိးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ စိတ္ကူးရင္ ေျပာၾကားမႈေတြ၊ လိုရာဆြဲၿပီးေတာ့ ေျပာတာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒုတိယပင္လံုညီလာခံ က်င္းပၿပီး ေကာင္းမြန္တဲ့ အေျဖတရပ္ ရရွိတဲ့ကိစၥဟာ ေကာင္းမြန္တဲ့ကိစၥ ျဖစ္ပါတယ္။ လူမ်ားစု၊ လူနည္းစု ဆက္ဆံေရးျပႆနာက အင္မတန္ေၾကာက္စရာေကာင္းတဲ့ ျပႆနာပါ။ လြတ္လပ္ေရး မရခင္ကတည္းကရွိတဲ့ ျပႆနာလုိ႔ ေျပာရမွာပါ။ သိပ္ၿပီးေတာ့ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဦးႏု အရပ္သားအစိုးရလည္း လံုးဝမေျဖရွင္းႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ စစ္တပ္က အေျခအေန ပိုဆုိးေအာင္ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရက ေျဖရွင္းဖို႔ စတင္လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ လက္ရွိ အစိုးရအေနနဲ႔ ျပႆနာကို အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ ရလဒ္တစံုတခုရေအာင္ ႀကိဳးပမ္းႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မသိႏိုင္ေသးပါဘူး။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အခု ဗဟိုအစိုးရေတြအေၾကာင္း ဆက္မေျပာခင္မွာ တုိင္းရင္းသားအင္အားစုေတြဘက္ကေရာ သူတို႔အခ်င္းခ်င္း စည္းလံုးညီညြတ္မႈ ရွိပါရဲ ႔လားကို ၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။ က်ေနာ္ ေတြးမိသေလာက္ကေတာ့ တုိင္းရင္းသားေတြဘက္ကလည္း အႀကီးအက်ယ္ စည္းလံုးညီညႊတ္မႈ မရွိၾကဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။
Prof. Steinberg ။ ။ အဲဒီလိုပဲ ထင္ပါတယ္။ အရင္တုန္းကလဲ တုိင္းရင္းသားလူနည္းစုေတြ စုရံုးၾကတိုင္း ခဏတျဖဳတ္ ေအာင္ျမင္ၿပီးေတာ့ က်ရႈံးသြားၾကပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ နယ္ေျမတခုဟာ လူမ်ဳိးစုတစုတည္း သီးျခားေနတာ မဟုတ္ဘဲ၊ အကုန္ေရာေႏွာၿပီး ေနၾကတာပါ။ ပထဝီ အေနအထားအရ ေရာေႏွာေနၾကတာပါ။ ဒါကို မၾကည့္ဘဲ အင္အားစုတခ်ဳိ ႔ကဆိုရင္ ျဖစ္ႏိုင္တာထက္ အခြင့္ေရးကို ပိုေတာင္းေနၾကပါတယ္။ ဒါနဲ႔ အခ်င္းခ်င္း ျပႆနာေတြ တက္ေနၾကတာပါပဲ။ ဥပမာ ေျပာရရင္ ဝေတြရဲ ႔ ကိစၥပါ။ သူတုိ႔က သီးျခားျပည္နယ္ လိုခ်င္ၾကပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဝ ကိစၥမွာ ေနာက္ကြယ္က တရုတ္ရွိေနတယ္လို႔ မထင္ဘူးလား။
Prof. Steinberg ။ ။ ေနာက္ကြယ္မွာ တရုတ္ပါေနတယ္ဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္ မသိပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္ အေသအခ်ာ ယူဆထားတာကေတာ့ ဝျပည္နယ္ဟာ စီးပြားေရး နဲ႔ အတိုင္းအတာတခုနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈအရ တရုတ္ႏုိင္ငံေတာင္ပိုင္း ယူနန္နဲ႔ ေပါင္းစည္းေနမိၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ မူလတန္းေက်ာင္းေတြမွာ တရုတ္စာသင္တယ္။ အေျခခံအေဆာက္အဦးေတြအားလံုး တရုတ္က တည္ေဆာက္တယ္။ စီးပြားေရးအရလည္း ယူနန္နယ္ေတာင္ပိုင္းကို အေျခခံထားတယ္။ ဒါဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ ျပႆနာပါ။ ဒီကိစၥမွာ တရုတ္နဲ႔ ဘယ္လိုဆက္ဆံရမလဲ။ ဝကို ဘယ္လို ကိုင္တြယ္ရမလဲ။ ရွမ္းနဲ႔ ဘယ္လို လုပ္ရမလဲ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဝအျပင္ တျခားတိုင္းရင္းသားေတြရဲ ႔ ေတာင္းဆိုခ်က္ျဖစ္တဲ့ ဖယ္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုကို လက္ခံဖို႔ ဗမာလူမ်ဳိးစု အမ်ားစုပါဝင္တဲ့ ဗဟိုအစိုးရက ဘယ္ေလာက္အထိ အဆင္သင့္ ျဖစ္ေနၿပီဆိုတာကို ၾကည့္ရေအာင္ပါ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ေျပာပါတယ္ … တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ မၾကာခင္ကေတြ႔တုန္းက ေတာင္းခ်င္တာေတာင္းၾက၊ ကိုယ့္ဖက္က ဘာျပန္ေပးႏိုင္မလဲဆိုတာလဲ ၾကည့္ၾက၊ ေတာင္းသေလာက္လဲ ေပးႏုိင္မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေတြကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဗဟိုအစိုးရရဲ ႔ အဆင္သင့္ျဖစ္မႈ ဘယ္လိုရွိမလဲလို႔ ထင္ပါလဲ။
Prof. Steinberg ။ ။ ျပႆနာက တုိင္းရင္းသားလူနည္းစုေတြက သူတုိ႔ လိုခ်င္တာ နဲ႔ သူတို႔ တကြဲတျပားစီ ျဖစ္ေနတာပါ။ တခ်ဳိ ႔က အကန္႔အသတ္နဲ႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္။ စီးပြားေရး ခ်ဳပ္ကိုင္ခြင့္ကို လိုခ်င္ေနၾကတာပါ။ တခ်ဳိ ႔ကလည္း ဒီအခြင့္အေရးေတြကို သိပ္က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ လိုခ်င္ၾကပါတယ္။ တခါ လက္နက္ကိုင္အင္အားစုေတြကလည္း ဘယ္လို လုပ္ရမလဲ။ ဗဟိုအစုိးရနဲ႔ ဘယ္လို အံ့ဝင္ခြင္ၾကျဖစ္ေအာင္ လုပ္မလဲဆိုတာ၊ အဲဒါေတြက သိပ္ၿပီးေတာ့ ရႈပ္ေထြတဲ့ကိစၥေတြပါ။ ၿပီးေတာ့ ဖယ္ဒရယ္စနစ္ကို ဘယ္လိုပံုစံနဲ႔ ဘယ္သူကမွ အတိအက် မေျပာၾကေသးပါဘူး။ NLD ဟာ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္မီ ဖယ္ဒရယ္ပံုစံ လိုလားတယ္လို႔ ေၾကညာခဲ့ပါမယ့္ အတိအက် ဘယ္လုိ ပံုစံမ်ဳိးဆိုတာ မေျပာခဲ့ပါဘူး။ တိုင္းရင္းသားေတြကို ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ အလြန္အကၽြံေပးမွာကိုလည္း စစ္တပ္က အထူးစိုးရိမ္ေနတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ စစ္တပ္က ျပည္ေထာင္စု မၿပိဳကြဲေရးကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေျပာလာခဲ့တာပါ။ တိုင္းရင္းသားတခ်ဳိ ႔က အခု မေျပာေတာ့ေပမယ့္ အရင္က လြတ္လပ္ေရးယူဖို႔အတြက္ ေျပာေနၾကတာပါ။ စစ္တပ္က အဲဒါကို အခုထိ ေၾကာက္ရြံေနခဲ့တုန္းပါ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေနာက္ ဒီမွာ က်ေနာ္ ေမးခ်င္တာက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ တုိင္းရင္းသားအင္အားစုေတြနဲ႔ ဆက္ဆံေရး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေရြးေကာက္ပြဲမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တုိ႔ အႏိုင္မရခင္ကာလတုန္းက တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ဆက္ဆံေရး အေတာ္ေကာင္းခဲ့တယ္ ထင္ပါတယ္။ အခုေနာက္ပိုင္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ တုိင္းရင္းသားေတြ ဆက္ဆံေရး အဖုအထစ္ေတြ ရွိလာတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ဘယ္လို သေဘာရပါလဲ။
Prof. Steinberg ။ ။ အဲဒါက ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အတိုက္အခံဘဝဆုိတာ တာဝန္ယူစရာ မလိုပါဘူး။ အာဏာရလာတဲ့အခါမွာ တာဝန္ယူလာရပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ေဒသေတြအားလံုးရဲ ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဟာ ျပည္ထဲေရးဝန္ႀကီးဌာနရဲ ႔ လက္ေအာက္မွာပါ။ စစ္ရာထူးရွိတဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေတြ လက္ေအာက္မွာပဲ ရွိိပါတယ္။ ဒါဟာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အတြက္ ျပႆနာ ျဖစ္ေနပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အခု စစ္တပ္ရဲ ႔ ဖယ္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႔စည္းေရးအေပၚ သေဘာထားကို ေမးခ်င္ပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စု တည္တန္႔ခိုင္ၿမဲေရးကို စိတ္ခ်ရၿပီဆိုတဲ့ တေန႔မွာ စစ္တပ္ဟာ တန္းလ်ားေတြကို ျပန္သြားလိမ့္မယ္လို႔ ဆရာႀကီး မၾကာခဏ ေျပာေလ့ရွိပါတယ္။ တုိင္းရင္းသားအင္အားစုေတြအားလံုး လက္နက္စြန္႔ၿပီးမွ စိတ္ခ်ရမယ္လို႔ စစ္တပ္က ယူဆေနတာပါ။ တိုင္းရင္းသားေတြကေတာ့ ႏုိင္ငံေရးအရ သေဘာတူညီမႈရွိၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မွ လက္နက္စြန္႔မယ္လို႔ ေျပာၾကပါတယ္။ ဆိုေတာ့ ဒီႏွစ္ခုၾကားမွာ ေျပလည္မႈရွိဖို႔ အင္မတန္ ခက္ခဲမေနဘူးလား။
Prof. Steinberg ။ ။ အဲဒါကို က်ေနာ္ သေဘာတူပါတယ္။ သိပ္ၿပီး ခက္ခဲပါတယ္။ ခင္မ်ားက သူတုိ႔ လက္နက္ခ်ရမယ္ Surrender လုိ႔ သံုးတယ္။ တကယ္ေတာ့ သူတုိ႔က ဗဟိုအစိုးရအတြက္ ၿခိမ္းေျခာက္မႈ ျဖစ္တယ္လို႔ အထင္မခံရဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဦးသိန္းစိန္မတိုင္ခင္ အစိုးရက သူတုိ႔ကို နယ္ျခားေစာင့္တပ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ေတြကို အင္အားသံုးၿပီး ဘာမွမလုပ္ႏိုင္ေအာင္ စီစဥ္တာပါ။ ဒီအစီအစဥ္ကို အထင္ကရ တုိင္းရင္းသားအင္အားစုေတြက လက္မခံၾကပါဘူး။ တျခားတနည္းနည္းနဲ႔ ဒါေတြကို ေျဖရွင္းရပါလိမ့္မယ္။ ဒီလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ေတြကို နာမည္တမ်ဳိးမ်ဳိးတပ္မလား။ တပ္မေတာ္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ ႔ တခုတည္းေသာ စစ္တပ္ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ျဖစ္ေစရမယ္။ တုိင္းရင္းသားအင္အားစုေတြကိုလည္း လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာ တခ်ဳိ ႔တဝိုက္ ရွိေစရမယ္ဆိုတာမ်ဳိးပါ။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာလည္း ၾကည့္လိုက္ပါ။ ရဲတပ္ဖြဲ႔ဆိုတာ ေဒသအလိုက္ အေျခခံၿပီး ဖြဲ႔စည္းထားတာပါ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ရဲတပ္ဖြဲ႔သည္သာလ်င္ လူထုနဲ႔ တုိက္ရိုက္ထိေတြ႔ၾကတာပါ။ လူထုကို လံုၿခံဳေအာင္ သူတုိ႔ပဲ လုပ္ၾကတာပါ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဒါကေတာ့ ေဆြးေႏြညိွႏိႈင္းၿပီး ေနာက္ဆံုးေပၚထြက္လာတဲ့ရလဒ္ အေျခအေနေပါ့။ အခုညိွႏိႈင္းေဆြးေႏြးလို႔ မရႏုိင္တာက စစ္တပ္က သူတုိ႔ဆီမွာ တပ္စြဲေနတယ္။ ထုိးစစ္ကိုပဲ သူတုိ႔က ဆင္ႏႊဲေနၾကတယ္လို႔ တိုင္းရင္းသားေတြက ဆုိၾကပါတယ္။
Prof. Steinberg ။ ။ ဆိုရရင္ ျပႆနာက ေဒသအႏံွ တပ္စြဲေနတဲ့ စစ္တပ္အေပၚ ဗဟိုအစိုးရက ဘယ္ေလာက္ အာဏာရွိသလဲဆုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဒသစစ္တိုင္းမွဳးေတြက သူတို႔လံုၿခံဳေရးအတြက္ လိုအပ္ရင္ တိုက္ပိုင္ခြင့္ရွိသလား။ ဒီေနရာေတြကို က်ေနာ္လည္း မေရာက္ဖူးပါဘူး။ သူတုိ႔နဲ႔လည္း စကားမေျပာဖူးပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ စစ္တပ္အေနနဲ႔ တုိင္းရင္းသားတပ္ေတြနဲ႔ ျပႆနာဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္မွာ အဓိကက်တယ္ဆိုတာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ ေနာက္ အဓိကက်တဲ့အခ်က္ကေတာ့ ဖြဲ႔စည္းပံုျပဳျပင္တာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ လက္ရွိစနစ္ေအာက္မွာျဖစ္ျဖစ္ လူမ်ဳိးစု ျပည္နယ္ေတြကို အခြန္ေကာက္ခံခြင့္နဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္တဲ့ ျပည္နယ္အာဏာပိုင္ေတြ ထားရွိခြင့္ရရွိဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ စီးပြားေရးကိစၥေတြကိုလည္း ထည့္သြင္းၿပီးေတာ့ စဥ္းစားရမွာပါ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေနာက္ဆံုးေမးခ်င္တာကေတာ့ အကုန္လံုး လႊမ္းၿခံဳၾကည့္ရင္ အခု ျမန္မာႏုိင္ငံအေျခအေနဟာ အရင္အေျခအေနထက္ တိုင္းရင္းသားျပႆနာ ေျပလည္ဖို႔ ဘယ္ေလာက္နီးစပ္လာၿပီလဲ ျဖစ္ပါတယ္။
Prof. Steinberg ။ ။ အဲဒီဘက္ကို ဦးတည္ၿပီး ေရြ ႔လွ်ားေနပါၿပီ။ ေႏွးေႏွးေကြးေကြးနဲ႔ စိတ္မရွည္ခ်င္စရာ ျဖစ္စဥ္ပါ။ မတူကြဲျပားတဲ့အဖြဲ႔ေတြ အမ်ားႀကီး။ မတူညီတဲ့ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ အသီးသီးနဲ႔ သူတို႔ရဲ ႔သမိုင္းကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ၿပီးေတာ့ စိတ္ကူးယဥ္ ထင္ျမင္ခ်က္အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ေတြထားေနၾကတဲ့အတြက္ ေစ့စပ္ညိွႏိႈင္းေနရတာ ခက္ပါတယ္။ ခ်က္ခ်င္းအဆင္ေျပဖုိ႔ေတာ့ က်ေနာ္ မျမင္ေသးပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ အဆင္ေျပမယ္လို႔ေတာ့ ေမွ်ာ္လင့္ရပါတယ္။ တုိင္းရင္းသားျပႆနာဟာ လြတ္လပ္ေရးရကတည္းက အခက္အခဲဆံုး ျပႆနာ ျဖစ္ပါတယ္။

http://burmese.voanews.com/a/weekly-news-analysis-interview-with-prof-david-steinberg/3436966.html

No comments: